אז כולם מדברים על בריאות...
המאמר השביעי בסדרה

woman-with-hat-reading-book-on-the-beach
141-inspiring-4.jpg

רובד שישי – הרגעת המחשבה ונפש

מחשבות יכולות לרפא או להזיק. אמונות מעצבות את מוחנו. תפיסות יכולות לגרום הנאה למערכת העצבים שלנו או לשתק אותה. טראומות וחוויות חיים מארגנות מחדש את החיבורים במוח ובמערכת התקשורת של הגוף.

תכונה חשובה ביותר לבריאות שלנו היא גמישות. היכולת להסתגל לשינויים, להתאים את עצמנו לנסיבות במקום כניעה להן, גיבוש עצמי מחדש, ראיית החצי המלא של הכוס. התגובה של כל אחד לחייו – התפיסות שלנו – משפיעה באופן חסר תקדים על הרגשות והתחושות שלנו, על הבריאות שלנו.

השאלה האם אנו נהרסים על ידי חוויות קשות בחיינו, או משגשגים הודות להן, כרוכה בתפיסות, מחשבות, תחושת שליטה ואיך אתם רואים את מקומכם בעולם. הדרך בה כל אחד מאיתנו בוחן את חייו ומוצא משמעות ותכלית לדברים קטנים כגדולים קובעת, אולי יותר מכל דבר אחר, את מידת הגמישות והשלומות (Wellness) שלנו.

זה כבר לא סוד שהבריאות הנפשית שלנו משפיעה על הבריאות הגופנית שלנו. כיום גם חוקרים ורופאים "קונבנציונליים" מודים בכך. אף שעדיין לא ידוע בדיוק מדעי כיצד זה קורה ועובד, הגישה ההוליסטית – הכוללת של הגוף והנפש – כבר מקובלת בחוגים רבים, גם מדעיים.

מחקר שפורסם בכתב העת של האגודה הרפואית האירופאית מצא כי לא ניתן להסביר שיעורי תחלואה ותמותה גבוהים בקרב אוכלוסיות נחשלות רק בהקשר של תזונה, עישון, צריכת אלכוהול, מזון מתועש וכו'. המחקר מצא כי המפתח אינו בהתנהגות בלבד, אלא גם בתפיסת מקומו של ה'אני' בעולם. הגורמים העיקריים לסיכון גבוה יותר למחלות ומוות שנמצאו הם:

היעדר יחסים חברתיים ותמיכה חברתית, נטייה אישית (חצי כוס ריקה), היעדר תחושת מיומנות, אופטימיות, שליטה והערכה עצמית, רמות גבוהות של כעס ועוינות, מתח כרוני חמור בחיים ובעבודה. מחלה היא גם ניתוק מתחושת המקום שלנו בעולם, אובדן שליטה ומשמעות.

תגובות מתח ורגיעה נשלטות ע"י מרכז פיקוד ובקרה במוח, שמכונה היפותלמוס. כשאנו חווים מתח, בין אם חיצוני או פנימי, מרכז הבקרה במוח מפעיל תגובה למתח ושולחת מסרים לכל חלקי גופנו. זה קורה באמצעות מערכת העצבים הסימפתטית. כשחלק זה מתחיל לפעול, משתחרר לגוף כמות גדולה מאוד של קורטיזול ואדרנלין. זו מערכת נהדרת כשקיימת סכנה אמתית – זה מה שנקרא Fight or Flight – הילחם או ברח! אבל תהליך זה, שמציל אותנו במצב של סכנה מידית ואמתית, אמור להסתיים מיד עם נטרול האיום. לצערנו, החיים המודרניים מניבים מתח כרוני. אנחנו חיים בעומס מערכות תמידי שגורם ל"בלאי" גבוה שכן איננו מתוכננים ביולוגית לחיות תחת סטרס תמידי, ואומר הפעלת יתר רציפה של מערכת העצבים והפרשת הורמוני הסטרס, שבעודף גורמים למחלות. איך אפשר לקחת תרופה למצב כזה??

מעבר לשינוי התזונתי והרחקת רעלים, מצאו דרך להתחבר למשמעות. מה יקר לכם? מה מחבר אתכם לחיים? עבור מה שווה לכם לחיות? מה המשמעות והתכלית של חייכם – מבחינתכם? תטפחו את תחושת המקום שלכם בעולם, את החיבור, השייכות והתרומה. מחקרים חדשים דיברו לאחרונה על כך שהתזונה החשובה ביותר לאדם היא לפני הכל - משמעות ותכלית.

קצרה היריעה מלדבר ולסקור את כל הנושא הרגשי-נפשי שלנו, זהו ללא ספק אחד הנושאים הגדולים והחשובים. מאחר ומצבנו הרגשי-נפשי הוא ייחודי ואינו משתווה לאף אדם אחר, אין גם אפשרות לתת עצות כלליות שהן לא בהכרח ריאליות לאדם הפרטי.

ובכל זאת, קיימות שיטות וטכניקות רבות כיום לסילוק מחשבות שליליות והרגעת המחשבה. למשל ספורט (אפילו הליכה בלבד), מדיטציה, טיפולים אנרגטיים, אימון אישי והנחיית NLP.

בדיוק כפי שאנו פונים לעזרה בעניין תזונה ובריאות פיזית, כדאי לנו, במידת הצורך, לפנות לעזרה גם בעניין חשוב זה.