אז כולם מדברים על בריאות...

המאמר השישי בסדרה

poems-fruits-vegetables_8d6a91e11da7d63.
141-inspiring-4.jpg

רובד חמישי - שיפור האנרגיה המטאבולית
 

האנרגיה המטבולית – בשורה התחתונה מה שחשוב באמת!
 

בסופו של דבר הכל מסתכם באנרגיה. אנרגיה מספקת משמעותה גוף בריא, מוח בריא. החלק בגוף שמשתמש הכי הרבה באנרגיה הוא המוח, בגלל זה הוא גם מכיל את הכמות הגדולה ביותר של מיטוכונדריות (מפעלי אנרגיה זעירים בתאים). האנרגיה נחוצה לזרימת מידע שוטפת ותקינה שמאפשרת הפעלה מתואמת והרמונית של כל התאים והמערכות בגוף. היעדר אנרגיה מטבולית משמעו תפקוד לא תקין של התאים, ואומר בסופו של דבר גם מחלות.

ואי אפשר בלי קצת אנטומיה ופיזיולוגיה... בכל התאים בגופנו ישנם גופים קטנים הנקראים מיטוכנדריה. המיטוכונדריה היא החלק בתא שיודע להשתמש בקלוריות שאנו צורכים, משלב אותו בחמצן והופך אותו לאנרגיה שמפעילה את כל הגוף. לאנרגיה המופקת על ידי המיטוכונדריה קוראים ATP. התאים שלנו מכילים טריליוני מיטוכונדריות, שצורכות 90% מהחמצן שאנו נושמים. החמצן נחוץ לשריפת הקלוריה מהמזון, אבל תוצר הלוואי של שריפה זו הוא הרדיקלים החופשיים. זה דומה בעצם לגז שנפלט מצינור הפליטה של הרכב שלכם.

הרדיקלים החופשיים האלה מסוכנים, משום שהם מזיקים ומחמצנים מולקולות ותאים בכל הגוף. נזק זה נקרא חמצון, והוא הולך וגובר ככל שגדל הנזק לתאים. מצב זה הוא הגורם העיקרי ל דנ"א פגום, לקרומי תא פגומים, לכולסטרול מחומצן (הופך את הכולסטרול למסוכן ויוצר מחלות עורקים ולב), לקמטים ולהזדקנות בטרם-עת – גם פנימית. מצב זה מעודד מחלות רבות, ובוודאי שסרטן.

רדיקלים חופשיים אלו אמורים להיות מנוטרלים על ידי נוגדי חמצון. הבעיה היא שכמות הרדיקלים החופשיים בימינו לרוב גדולה באופן משמעותי מהיכולת של ״חיילי ההגנה״ ( נוגדי החמצון) להגן עלינו והם מתחילים ליצור נזק. לעיתים הנזק הוא מידי ומתפתחת מחלה או דלקת ובמקביל נוצר עומס חמצוני בגוף המתחיל להיערם עד אשר הוא הופך להיות משמעותי יותר ויותר ומתחיל את תהליך ההזדקנות בטרם עת, ואומר גם מחלות.

הנזק החמצוני הזה ברובו הגדול תלוי בנו וכאשר אנו מרשים לעצמנו יותר מדיי ״מתנות״ ופינוקים הכוללים: מזון מעובד, שמנים מחומצנים ( פלאפל ומוצרים מטוגנים, חטיפים), שומני טראנס ( מרגרינה וכמעט כל מזון תעשייתי מעובד ומשומר), ממתקים, חוסר בפעילות גופנית ועודף שעות מחשב וטלוויזיה, עודף קלוריות ואכילת יתר ( היא גורם משמעותי לעודף ברדיקלים חופשיים ), טלפון סלולרי ורעלים סביבתיים נוספים כגון חומרי הדברה, חומרי ניקוי וכד', אנו למעשה גורמים להזדקנות הגוף בטרם עת ולהגברת הסיכון למחלות בגיל צעיר.

חלק מנוגדי החמצון הגוף שלנו יודע לייצר, אבל זה תלוי ברכיבים התזונתיים חשובים כמו אבץ, נחושת, מנגן, ויטמין C וסלניום. התזונה המערבית המתועשת פוגמת ביכולת הגוף לייצר נוגדי חימצון. המיטוכונדריה רגישה במיוחד לתזונה ריקה ומעופשת (כמו שמנים מעובדים למשל). כל שלב בקו הייצור של התאים שלנו תלוי בוויטמינים ומינרלים, ואם לא נספק אותם לגוף בכמות מספקת, למיטוכונדריות יהיה קשה יותר לספק אנרגיה לתאים. כאשר התאים גם צריכים להתמודד עם מתקפת רדיקלים חופשיים, המצב קשה עוד יותר. וברגע שייצור האנרגיה המטבולית פוחת, כל התהליכים החשובים בגוף מאטים, המטבוליזם מואט, אנחנו מאבדים את היכולת לסלק רעלים ותפקוד הגוף נפגע. האטה זו ביצור האנרגיה התאית, והנזקים הנגרמים לתאים גורמים לתפקוד לקוי של תאים, ואפילו למותם, אחראים לרוב התופעות והמחלות שאנו עדים להן – כולל בעיות התנהגות ומצב רוח, קשיי ריכוז וקשיי זיכרון. כיום יש הוכחות מדעיות לקשר בין אוטיזם, אלצהיימר, פרקינסון, מחלה דו-קוטבית, הזדקנות המוח – לבין העומס החימצוני בגוף.

עשו את הבחירות הנכונות עבור גופכם

הגוף זקוק לחומרי יסוד מסוימים כדי להילחם ברדיקלים החופשיים: חומצות שומן מקבוצת אומגה 3, ויטמין B6, B12, ניאצין (B3) וריבופלאבין (B2). כמו כן גם אבץ, נחושת, מנגן וסלניום. באכילה בריאה ומאוזנת אנו יכולים לספק לגופנו את כל הרכיבים האלה.

איפה יש נוגדי חמצון? ברוב הירקות ובעיקר בירקות עליים ירוקים, בירקות מצליבים ( כרוב, כרובית , ברוקולי, כרוב ניצנים, צנון, צנונית...), פלפלים, פירות יער, עגבניות, אבוקדו, אגוזים וזרעים...

בפרק הבא אספר לכם על הרגעת המחשבה ונפש ולמה אסור לוותר על זה.